خانوادهها برای استفاده بهینه از «نظام ردهبندی محتوا» باید به «سواد رسانهای» مجهز شوند.
به گزارش روابط عمومی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای؛ سرهنگ علیمحمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا با بیان این مطلب گفت: اگر حاکمیت همه زیرساختها را فراهم کند مثلا اینترنت طبقهبندی شده با قابلیت امکان دسترسی سطوح مختلف سنی و تحصیلی به عموم مردم ارائه دهد و نظام محتوایی را نیز آماده کند ولی خانواده از درون روی محتوایی که در اختیار فرزندش قرار میگیرد نظارت نکند و پدر و مادری بیاید با دست خود محتوای نامناسب در اختیار فرزند خود بگذارد قطعاً این چرخه از بین میرود و اثربخش نمیشود.
وی ادامه داد: ولی وقتی سواد رسانهای که حداقل جزء آن «انتخابگری محتوا» است و فهم و درک پیامرسانهای که دریافت میکند، شکل نگیرد همه زیرساختها، آن اثری را که باید نمیگذارد و عملاً فرزندان ما و جامعه به سمتی میروند که میتوانند از محتوا تأثیرپذیر بشوند و این تأثیرپذیری طوری خواهد بود که ذهن و افکار آنها به سمت و سوی مدنظر تولید کننده پیام هدایت میشود.
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا فراجا تصریح کرد: آنچه ما در حوزه سواد رسانهای به طور جدی به آن نیاز داریم «ساماندهی و سازماندهی وضعیت سواد رسانهای و فعالین این حوزه» است.
وی افزود: منظورم این نیست که ما تلاش برای سواد رسانهای را دولتی کنیم که اتفاقاً این میتواند آفت باشد، باید این را سازماندهی و ساماندهی کنیم از این بُعد که به هر حال تعریف واحدی که ما از سواد رسانهای به مردم باید بدهیم چیست؟
سرهنگ رجبی درباره مجموعه اقدامات و تلاشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آموزش و تبیین سواد رسانهای در جامعه گفت: تعاریف متعددی از سواد رسانه وجود دارد. کشورهای مختلف دنیا هدف و منظور عملیاتی متفاوتی از سواد رسانهای دارند و در کشورشان پیادهسازی میکنند. ما هم باید به تعریف بومی سواد رسانهای برسیم.
وی برگزاری همایش ملی سواد رسانهای و نشست ملی فعالان سواد رسانهای را برای رسیدن به یک تعریف عملیاتی از سواد رسانهای مفید ارزیابی کرد.
سرهنگ رجبی خاطرنشان کرد: مهم است افرادی که وارد حوزه سواد رسانهای میشوند بدانند سواد رسانهای لایهها و ابعاد مختلفی دارد و اینجاست که یک نهاد حاکمیتی میتواند کمک کند که تمرکز فعالین این حوزه در یک جا متمرکز نشود.
وی با اشاره به اینکه این امر باعث برجسته شدن برخی حوزههای سواد رسانهای و مغفول ماندن دیگر حوزههای آن خواهد بود افزود: ضروری است ابعاد مختلف آموزش سواد رسانهای از مفاهیم و آموزش آن گرفته تا کودکان، کاربرد، تولید محتوا و.... حتی به نظرم لایههای فنی این حوزه و توسعه ابزارهایی که میتواند به سواد رسانهای کمک کند را در دستور کار قرار دهیم در غیر این صورت نتیجه مجموعه تلاشها ممکن است پرداختن به یک یا چند حوزه خاص سواد رسانهای و مغفول ماندن اغلب حوزههای آن باشد.
سرهنگ رجبی افزود: اینجاست که حاکمیت نقش پیدا میکند، یعنی تنظیمگری و هدایت میکند و برگزاری این همایشها ابعاد پنهان را مشخص میکند، نقاط قوت و ضعف را به ما نشان میدهد و در طراحی نقشه راه آینده به ما کمک میکند.
بنا بر این گزارش چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارتهای عمومی در حوزه سواد رسانهای، اطلاعاتی و فضای مجازی با موضوع اخبار جعلی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانهای ایران و موسسات، دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور برگزار میشود.
علاقمندان به شرکت در این همایش میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانهای به نشانی milconf.ir مراجعه کنند.